‭045 312 4744‬ uutiset@junauutiset.fi

Helsingin metro on julkisen liikenteen selkäranka Suomen pääkaupungissa Helsingissä. Se on yksi Suomen tärkeimmistä julkisen liikenteen rakenteista ja palvelee tuhansia matkustajia päivittäin. Metron tuotanto ja kehittäminen oli ollut merkittävä osa Helsingin kaupungin ennätyksiä.


Helsingin metrohanke sai alkunsa 1950-luvulla, kun tarve uudesta joukkojakeluvälineestä muuttui kaupungin nousukauden myötä havaittavaksi. Aluksi harkittiin raitiovaunujen laajentamista, mutta lopulta päätettiin rakentaa maanalainen metrolaite. Vuonna 1965 Helsingin kaupunki päätti virallisesti aloittaa metron suunnittelun.
Metro muuttui rakenteelliseksi, ja ensimmäinen osa, joka nykyään tunnetaan nimellä M1, avattiin suurelle yleisölle 2.8.1982. M1-linja kulkee Helsingin keskustasta Itäkeskukseen ja palvelee lukuisia tärkeitä alueita, mm. Hakaniemestä ja Kontulassa. Outlet-päivänä matkustajat jonottivat innokkaasti nauttimaan Suomen ensimmäisestä metrolinjasta.
M1-rataa seurataan vuonna 1984 avatun M2-radan kautta. M2-linja kulkee Helsingin keskustasta Espoon Tapiolaan. Sen avulla matkustajat kulkevat nopeasti ja helposti Helsingin ja Espoon välillä. M2-rata on ollut täysin tärkeä asia pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen parantamisessa ja kaupunkien välisten yhteyksien parantamisessa.
Metron kehitys jatkui 2000-luvulla. Vuonna 2007 avattiin Espoon länsiosassa sijaitseva M1-radan eteläinen jatko-osa Matinkylään. Laajennus paransi Espoon metron saavutettavuutta ja toi matkustajille uusia sisäänpääsyjä pysäköintimahdollisuuksiin.
Vuonna 2017 uusi luku vaihtui kirjoitetuksi Helsingin metroennätyksiin, kun kauan odotettu Länsimetro eli M2-radan jatke avattiin suurelle yleisölle. Tämä laajennus ei parhaimmillaan yhdistä Helsingin keskustaa ja Espoon Matinkylää, mutta lisäksi Soukan ja Kivenlahden alueita. Länsimetro on ollut iso kehitysaskel pääkaupunkiseudun julkisessa laivaliikenteessä ja se on lisännyt merkittävästi matkustajien mahdollisuuksia kulkea pääkaupunkiseudun halki.
Metron kirjaamiseen liittyy myös useita teknisiä ja teknisiä uudistuksia. Esimerkiksi vuonna 2017 metroon toimitettiin automaattinen ohjauskone, joka mahdollistaa tiukemmat opetusaikataulut ja lisää ajokapasiteettia. Tämä lisäsi metron tehokkuutta ja palvelutasoa entisestään.
Länsimetron laajentaminen Kirkkonummelle on suunnitteilla, ja sen odotetaan lisäksi parantavan julkista liikennettä pääkaupunkiseudulla.
Helsingin metron historia on siis pitkä ja hyvän kokoinen osa kaupungin kehitystä. Se on tarjonnut matkustajille nopean ja luotettavan julkisen jakelun ja edistänyt kaupunkiliikenteen kestävyyttä. Metron jatkuva parantaminen ja laajentaminen osoittaa sen merkityksen pääkaupunkiseudun liikennevälineenä ja sen roolin metropolin kohtalokehityksessä.