‭045 312 4744‬ uutiset@junauutiset.fi

Afrikan rautateiden historia ulottuu 1800-luvulle, kun useat eurooppalaiset siirtomaavallat alkoivat rakentaa rautatieverkkoja Afrikan mantereelle. Rautateiden luominen Afrikassa muuttui liittyväksi kolonialismin teknologiaan ja pyrkimyksiin hyödyntää maanosan yrttivaroja sekä helpottaa vaihtoa ja hallintaa. Tässä on pääpiirteet Afrikan rautateiden tietueista ainutlaatuisilla alueilla ja aikakausilla:

Etelä-Afrikka: Rautateiden rakentaminen Etelä-Afrikassa alkoi 1800-luvun lopulla. Ratkaiseva tehtävä oli vuonna 1892 Rand Expressiksi kutsutun rautatien kehittäminen Kapkaupungista Johannesburgiin. Rautatie yhdisti kultakaivokset ja muut Etelä-Afrikan kaupungit. Myöhemmin rautatieverkko laajeni eri naapurivaltioihin, mukaan lukien Namibia, Sambia ja Zimbabwe.
Itä-Afrikka: Rautateiden kehittäminen Itä-Afrikassa alkoi lisäksi myöhään 1800-luvulla Brittiläisen imperiumin kautta. Esimerkiksi Ugandan rautatie, joka valmistui vuonna 1901, yhdisti Mombasan Kenian rannikolla Ugandaan. Tämä rautatie helpotti muutosta ja mahdollisti tavaroiden kuljettamisen sisämaassa. Myöhemmin rautatieyhteisö laajeni lisäksi eri Itä-Afrikan maihin, mukaan lukien Tansaniaan ja Sambiaan.
Pohjois-Afrikka: Pohjois-Afrikan rautatieverkostot olivat erityisesti siirtomaahallinnon kehittämiä. Ranskalaiset rakensivat rautateitä Algeriasta ja Tunisista Saharan aavikon läpi. Kriittinen rautatietehtävä muuttui lisäksi Sudan-linjaksi, joka yhdisti Punaisenmeren rannikolla sijaitsevan Port Sudanin Khartumiin. Rautatieyhteisö helpotti paikan luonnonlähteiden vaihtoa ja hyödyntämistä.
Keski-Afrikka: Keski-Afrikan rautateiden kehittämisestä tuli haastavaa lähialueen vaikean maaston ja tiheän sademetsän vuoksi. Vuonna 1898 valmistunut Matadi-Kinshasa-linja Kongon demokraattisen tasavallan sisällä oli yksi Keski-Afrikan tärkeimmistä rautateistä. Rautatie kulkee Kongo-joen varrella ja sallii tavaroiden kuljettamisen u : n sisätiloista . S . A . Atlantin valtamerelle.
Länsi-Afrikka: Länsi-Afrikan rautatieverkostot ovat vähemmän kehittyneitä kuin eri alueet. Alueen suurimmat kriittiset rautatiehankkeet ovat esimerkiksi Dakar-Niger-rautatie Senegalissa ja Nigerissä sekä Abidjan-Ouagadougou-rautatie Norsunluurannikolla ja Burkina Fasossa. Nämä rautatiet ovat edistäneet muutosta ja matkaa Länsi-Afrikassa.
Afrikan rautateiden kehitys on ollut vaihtelevaa ja kovaa erityisaikoina. Monet rautatiehankkeet ovat keskittyneet yrttivarojen hyödyntämiseen ja muutoksen edistämiseen. Nykyään pyritään samalla lisäämään Afrikan (erityisesti Kiinan) rautatieverkkoja rahan määrän, matkailun ja lähiyhteyksien lisäämiseksi.